FASE 1 : Conèixer i concretar l’actuació
|
Objectius:
·
Conèixer i valorar l’objectiu de la
proposta en relació a l’òptim procés d’adaptació dels infants adoptats amb
NEE a l’entorn escolar.
·
Valorar el benefici recíproc que
aporta la proposta entre l’estudiant de pràctiques i el centre educatiu.
·
Valorar les possibilitats de
col·laboració que ofereix el centre respecte les tasques que es presenten
a la proposta, tenint en compte les funcions de la tutora de pràctiques.
·
Concretar i acordar els principals aspectes
del pla de treball de la intervenció: tema, objectius, tasques,
funcions i temporalització.
Destinataris/àries:
tutora
de pràctiques i directora del centre
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
1.
Consulta de la pàgina web de la
fundació
2.
Lectura de la documentació del centre:
· Documents d’organització i funcionament del centre
· Lleis relacionades (benestar i protecció)
3. Reunió amb la directora del servei i la tutora de les pràctiques per a concretar la proposta
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
·
Pàgina web
·
Anàlisi
documental
·
Registre dels acords
·
Reunió amb la directora del centre i la tutora de pràctiques.
·
Preprojecte del pràcticum II
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
1.
Grau de
coneixement i valoració de la proposta
per part de la tutora de pràctiques i de la directora del servei.
2.
Nivell de
benefici que aporta el projecte al centre, i en concret a
l’aula de suport.
3.
Tipus de
resposta de la tutora de practiques i de la directora del
centre, respecte la correspondència entre les actuacions del projecte i els
interessos i necessitats del centre envers a les actuacions de l’atenció a la
diversitat.
4.
Grau i
tipus de col·laboració que ofereixen de
la directora del servei i de la tutora de pràctiques.
5.
Grau de
coordinació horària entre
l’estudiant de pràctiques amb els de la tutora d’aquesta
6.
Nivell
d’acceptació i d’ajustament de la
metodologia i de la dinàmica de treball als interessos i necessitats del servei.
|
FASE 2 : Recollida
d’informació i primers acords compartits respecte la proposta d’actuació
|
Objectius:
·
Fer una recerca documental sobre
l’adaptació dels infants acollits i/o adoptats.
·
Seleccionar la informació de la
documentació del centre que és útil com a referent per a la intervenció.
·
Conèixer les actuacions pròpies del servei
SAINE dins la fundació, documentació, organització.
Destinataris/àries: Equip interdisciplinari
del SAINE. Professionals de les escoles receptores de nens amb situacions
semblants.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
1.
Recerca i lectura
de material bibliogràfic.
2.
Lectura de la documentació del centre.
3.
Assistir a
reunions d’equip per a conèixer la tasca que s’hi desenvolupa.
4.
Realització
d’entrevistes
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
·
Anàlisi documental
·
Actes i ordres del dia de les
reunions
·
Entrevistes amb els diferents
professionals
· Observacions
·
Fulls de registre de la informació
obtinguda
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
1. Grau
d’adequació de la bibliografia cercada amb la realitat en la que es
treballa (l’adaptació dels infants acollits i/o adoptats, concretament en
l’entorn escolar)
2. Correspondència
dels resultats de les entrevistes amb
els professionals, amb l’objectiu d’aquestes.
3. Valorar si els resultats de les entrevistes són útils per a iniciar la reflexió
sobre el producte final.
4. Nivell
d’acceptació de la proposta de treball amb l’equip multidisciplinari.
|
FASE 3 : Presa de decisió conjunta sobre l’adequació
de les orientacions i recursos utilitzats per l’acompanyament familiar i
escolar en el procés d’adaptació escolar.
|
Objectius:
· Analitzar
les actuacions i tasques actuals del servei SAINE.
- Analitzar accions que es desenvolupen en el procés d’adaptació dels
infants a les escoles envers les famílies i els infants
- Analitzar accions que es desenvolupen en el procés d’adaptació dels
infants a les escoles envers els pròpis centres educatius.
· Analitzar
les necessitats dels infants acollits i/o adoptats, els centres escolars i
les famílies en el procés d’adaptació
escolar d’aquests infants.
· Conèixer punts forts i/o mancances del servei de seguiment
concretament en l’adaptació escolar dels infants adoptats i/o acollits.
Destinataris/àries:
Equip
interdisciplinari del SAINE. Escoles i famílies, per ells mateixos o a través
dels professionals del servei.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
1-
Realització de reunions amb els
diferents professionals del SAINE
2-
Indagar noves propostes per a la
millora del procés d’adaptació
3-
Analitzar documentació vigent que
reculli les accions que es duen a terme des del SAINE referent a l’adaptació
escolar.
4-
Analitzar i valorar la informació
recollida
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
·
Anàlisi
documental
·
Reunions d’equip SAINE
·
Entrevistes amb
professionals SAINE
·
Fulls de
registre
de la informació obtinguda
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
1-
Correspondència dels resultats de
les entrevistes amb els professionals, amb l’objectiu d’aquestes.
2-
Valorar si els resultats de les entrevistes
són útils per a iniciar la reflexió sobre el producte final.
3-
Nivell de correspondència entre les
tasques del SAINE amb les necessitats i/o dificultats dels infants,
famílies i escoles, en el procés d’adaptació escolar.
4-
Corroborar que la informació recollida és útil per el disseny del producte.
5-
Grau de col·laboració de l’equip
SAINE
|
FASE 4 :
Col·laboració en la implementació de les actuacions acordades
|
Objectius:
· Comparar
les necessitats i dificultats conegudes en el procés d’adaptació amb les actuacions i orientacions que el
SAINE ofereix.
· Comparar
les orientacions que s’ofereixen a les
famílies i les escoles amb la documentació bibliogràfica analitzada.
· Millorar del procés d’adaptació a través de les orientacions que es
donen a les famílies i les escoles receptores.
· Elaboració de la proposta de producte:
Orientacions per a l’adaptació dels infants acollits i/o adoptats en l’entorn
escolar. (famílies /escoles)
·
Reflexionar i dur a terme un estudi del disseny més òptim per a l’objectiu
del producte, seguint l’estil del centre.
Destinataris/àries: Equip SAINE. Tutora de pràctiques.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
1- A través de la informació recollida en les fases
anteriors elaborar el producte: un
conjunt d’orientacions i tasques amb
l’objectiu de millorar el procés d’adaptació dels infants acollits i/o
adoptats a l’escola.(post-adopció)
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
1-
Anàlisi de la informació recollida
·
Registre d’informació obtinguda a les
reunions
·
Registre d’entrevistes
·
Anàlisi documental
2-
Treball col·laboratiu amb els
diferents professionals del SAINE en l’elaboració de les orientacions.
3-
Seguiment de la tutora de
pràctiques i dels professionals de referència del SAINE
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
1- Tipus de resposta de l’equip SAINE
respecte a les adequacions de les orientacions plantejades en el producte.
2- Grau d’implicació de l’equip SAINE en el
treball col·laboratiu.
3- Adequació i coherència de la proposta
que ofereix el producte respecte les necessitats analitzades.
3- Seguiment i resposta de la tutora de
pràctiques i dels professionals de referència.
4- Aportacions de caràcter constructiu per
part de l’equip del SAINE sobre el producte que s’elabora.
|
FASE 5: Valoració.
|
Objectius:
· Valorar conjuntament amb l’equip interdisciplinari del SAINE, la tutora
de pràctiques: l’adequació de les orientacions en el producte creat
· Valorar el
disseny i coherència dels productes creats.
· Valorar el tipus més òptim de format del producte per el seu ús.
· Modificar, si cal, els elements consensuats en la valoració.
Destinataris/àries: Equip
interdisciplinari SAINE, tutora de pràctiques.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
1. Reunions
per a la presentació i valoració
conjunta amb l’equip del SAINE.
2. Reunions
amb la tutora
3. Reformulació del producte basant-nos en les
valoracions obtingudes, tant pel què fa disseny com pel
contingut.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
·
Reunions de
valoració,
seguint un model de treball
cooperatiu.
·
Registre de
seguiment
·
Tècniques i assessorament de disseny i redacció, per tal
d’elaborar un producte coherent amb el seu objectiu.
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
1- Tipus de valoració que fa l’equip del
SAINE sobre el material presentat. Valoracions constructives, que serveixin
per a millorar el producte.
2- Grau d’implicació dels professionals i
interès per el projecte.
4- Grau de satisfacció de l’equip del SAINE
respecte el procés i el producte del pràcticum.
3-
Grau de benefici que suposa per
les tasques del SAINE la intervenció duta a terme.
|
FASE 6 : Prospectiva i continuïtat del pla d’actuació
|
Objectius:
·
Valorar
la possible adequació del producte per a utilitzar-lo i introduir-lo com a eina de treball dins les tasques d’orientació del SAINE tan a les famílies que
adopten i/o acullen infants amb NEE, com a les escoles receptores d’aquests
infants.
·
Valorar si les
propostes recollides en el material poden generalitzar-se en els
diferents casos amb els quals treballa el SAINE.
Destinataris/ries: Professionals
del SAINE, famílies, infants i escoles.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
1- Reunió amb l’equip del SAINE
2- Fer un seguiment de l’aplicació del material
per valorar la seva utilitat en el procés d’adaptació escolar dels
infants en els diferents casos.
3- Valoració del material per part de les
famílies i les escoles implicades en els casos.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
·
Reunió amb els professionals del SAINE.
·
Registre de
seguiment
de les actuacions aplicades i del seu grau de millora en el procés d’adaptació
dels infants acollits i/o adoptats amb NEE.
·
Registre de
valoració
per a les famílies i escoles implicades.
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
1-
Nivell de generalització del
producte per a ser utilitzat de forma contínua en els diferents casos amb els
quals treballa el SAINE.
2-
Utilització del material o de part
del mateix com a eina d’assessorament per a les famílies i les escoles amb
les quals treballa el SAINE.
|
Intervenció educativa en l'adaptació escolar d'infants en situació d'acolliment o adopció amb NEE
FASES
Subscriure's a:
Comentaris (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada